Typ matrycy LCD o cechach pośrednich pomiędzy TN a IPS. Rozwój technologii sprawił, ze matryce VA oferują praktycznie tak samo duże kąty widzenia co matryce IPS i mają niemal równie dobre odzwierciedlenie kolorów. Do tego są tak szybkie jak matryce TN. Dodatkowym atutem jest bardzo wysoki kontrast wynoszący aż 3000:1, co sprawia, że czerń jest głęboka jak nigdy. Czyni je to idealnym rozwiązaniem dla wymagających graczy.
Bardzo wysoka rozdzielczość ekranu QHD (Quad High Density - 2560x1440, czyli 4xHD - 1280x720) gwarantuje możliwość zobaczenia o 70% więcej treści niż na popularnych ekranach z matrycą w rozmiarze Full HD. W znaczący sposób poprawia to komfort pracy z szeroką gamą aplikacji biurowych jak i profesjonalnych, a także dostarcza niesamowitych doznań podczas grania.
Bardzo wysoka częstotliwość odświeżania ekranu, ponad dwukrotnie przekraczająca standardową wartość 60 Hz. Umożliwia płynne odtwarzanie wyświetlanych obrazów co przekłada się na lepsze wrażenia podczas oglądania dynamicznych scen w filmach i grach. 144 Hz to wartość pożądana szczególnie przez graczy i predestynująca monitor do miana urządzenia gamingowego.
W wypadku dużych, panoramicznych monitorów odległość użytkownika od środka ekranu jest zauważalnie mniejsza niż od brzegów. Duży, łagodnie zakrzywiony ekran niweluje tą niedogodność sprawiając, że dostrzeżenie tego, co się dzieje przy krawędzi wyświetlacza jest łatwiejsze i bardziej naturalne. Dodatkowo użytkownik czuje się otoczony obrazem ze wszystkich stron co znakomicie zwiększa zjawisko inmmersji w wirtualnym świecie.
Technologia anti-tearing opracowana przez AMD umożliwia synchronizację odświeżania obrazu na monitorze i karcie graficznej. Zapobiega to zjawiskom mikrozacinania obrazu i rozrywania klatek, co mogłoby pogarszać doznania płynące z gier. Częstotliwość odświeżania monitora jest automatycznie dostosowywana do możliwości karty graficznej.
Czas jaki jest potrzebny matrycy LCD do zmiany wyświetlanego koloru. Im krótszy, tym szybsza matryca, a wyświetlany obraz jest płynniejszy i ostrzejszy. Typowy czas reakcji przy zmianie z koloru czarnego na biały wynosi kilkanaście milisekund. Obecnie najczęściej podawany jest krótszy czas jaki upływa od zmiany jednego odcienia szarości na inny. Najszybsze matryce potrzebują na to niecałej milisekundy.
Ilość energii zużywana przez monitor. Można wyróżnić kilka typowych stanów poboru mocy. Minimalna ilość energii (ok. 0,3 W) jest pobierana gdy monitor jest wyłączony, ale podłączony do kontaktu. Niewiele więcej mocy (ok. 0,5 W) pobierane jest podczas uśpienia monitora. W wypadku pracy wyróżniamy stan maksymalnego poboru, dla białego, maksymalnie rozjaśnionego ekranu, oraz tzw. wartość typową wyliczona dla przeciętnych statystycznie zastosowań i ustawień. Wynosi ona od 60 do 80% maksymalnego zużycia. Wartość maksymalna może być zawyżona gdy monitor ma wbudowany hub USB, bo spora część energii może służyć zasilaniu podłączonych do USB urządzeń (do 80 W). O energooszczędności monitora świadczą certyfikaty takie jak TCO, Energy Star, EPEAT.
Każdy monitor wyposażony jest w podstawę pozwalająca postawić go na biurku. Jeżeli jednak ma być powieszony na ścianie lub specjalnym wysięgniku dobrze jest znać rozmiary uchwytu. Standardem jest tzw. VESA . Podany rozmiar określa rozstaw śrub w uchwycie. W monitorach najpopularniejszym rozmiarem jest 100x100 mm. Znając te dane można bez mierzenia zaopatrzyć się w pasujący uchwyt.
Matryca LCD (za wyjątkiem OLED) nie świeci, a jedynie blokuje przechodzące przez nią światło. Elementem podświetlającym początkowo były katody, obecnie powszechnie stosuje się diody LED. Białe światło powstaje ze złożenia składowych niebieskiej, zielonej i czerwonej i początkowo stosowano zestawy diód w takich kolorach. Obecnie najczęściej wykorzystuje się diody dające białe światło oznaczane White LED (WLED).